Rozprávajte sa - nehádajte sa. Čo je blbosť v komunikácii?

30. října 2017 v 19:14 | B |  Mind Atellier

So šálkou horúcej kávy pred sebou a s notebookom na kolenách som dostala ďalší nápad. Posledné dni sa topím v rôznych myšlienkach a nápadoch. To je len dobre. Chcem sa podeliť touto novou rubriku Ťaháky pre jednoduchší život so svetom o význame efektívnej komunikácie.

Nebudem vysvetľovať žiadnymi vedeckými štúdiami čo to efektívna komunikácia znamená. Všetci dobre vieme, že zahŕňa najmä aktívne počúvanie a mnoho iných faktorov, ktoré nám pomáhajú lepšie pochopiť vyslovené slová druhej osoby. Účelom článku nie je ani vysvetliť metódy a techniky ako viesť takú konverzáciu alebo ako sa stať majstrom v hovorenom slove. Všetci si myslíme, že vieme komunikovať. Domnievame sa, že máme všeobecný prehľad o veciach, ktoré sa dejú vo svete. Sme skalopevne presvedčení o tom, že sme empatickí a že vieme za každých okolností vypočuť si názor druhej osoby bez toho, aby sme sa cítili nejako osobne dotknutí. Teraz si všetci položme ruku na srdce a úprimne si odpovedajme na nasledujúce otázky a zamyslime sa nad nasledujúcimi tvrdeniami.



Rozhovor je dialóg viacerých osôb, kedy si všetci navzájom vymieňajú názory, myšlienky ale aj vedomosti a skúsenosti. To je všetko pekné. Na koľko máme zvládnuté to, že ak niekto vysloví niečo, s čím nie sme stotožnení, zachováme pokoj a akceptujeme ho. Napíšem sem zopár príkladov z môjho života, ktoré sa reálne odohrali. Stavím sa s vami o čokoľvek, že sa v tom uvidíte.

V každej domácnosti sa stáva, že nastanú isté nezhody. Extrémnym prípadom týchto nezhôd sa môže stať domáce násilie. Rovnako ako fyzické existuje aj psychické. Príčin môže byť neúrekom. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že som spozorovala nezhody vyplývajúce z nedostatočnej komunikácie, resp. z nesprávnej komunikácie. Ak sa nevedia ľudia dohodnúť na spoločnom výsledku a každý si trvá na svojom, je len otázka sebakontroly, kedy sa z nevinnej komunikácie môže stať hrubé správanie. Stačí naozaj malá nezhoda.

V uvedenom prípade som uviedla ten extrémny prípad, kedy zlyhaná komunikácia vyústila do násilného správania. V tých ,,lepších" prípadoch sa dotknutá osoba môže uraziť či s vami nebude komunikovať do konca života.

Všetci sme do istej miery trvdohlaví a chceme si presadiť to svoje. A to je úplne prirodzené. Ak sme schopní sebareflexie a máme kúsok svedomia, uvedomíme si, že to, o čo sme sa snažili zlyhalo niekde. Snažili sme sa presvedčiť klienta, aby si kúpil náš produkt? Možno sme si mysleli, že to robíme správne, ale opačná strana to videla tak, že bola utlačená k stene a už nám nikdy nezdvihla telefonát. V prvom rade je dôležité, aby sme sa vycítili do kože druhého a spýtali sa ho, v akom rozpoložení sa práve nachádza. Nie je to nič, čím by sme druhú stranu zaťažovali. Tento poznatok nám len pomôže, aby sme vedeli navodiť správnu atmosféru a prispôsobiť sa mu. Prečo by sme sa zrovna my mali prispôsobiť niekomu? Dobrá otázka. Ak chceme, aby nás ľudia mali radi, musíme sa im prispôsobiť. V opačnom prípade budeme pôsobiť arogantne a takýto ľudia nebývajú veľmi obľúbení. Ak sa začneme zaujímať o iných, oni sa budú zaujímať o nás. Neberme už len otázku ako sa máš ako otravu, ale nazerajme na ňu ako na pomocníka.

Dobre, a čo teraz? Položme si otázku, či sme schopní prijať názor toho druhého človeka. Už vieme, aké je dôležité vedieť pocity druhej strany. Ak nám bude rozprávať svoj názor, budeme vedieť ako sa cíti a tým pádom môžeme ľahšie vyhodnotiť to, či vyslovené slová myslela ako zámerný útok voči nám alebo je taká aká je len preto, že má zlý deň. Každopádne, neberme si nič osobne. Pozerajme sa na veci s nadhľadom. Ani naše názory sa nemusia automaticky páčiť každému.


S empatiou a pochopením nájdeme tu správnu reč. Nezabúdajme sa veľa pýtať. Kto sa nič nepýta, nič nevie a obzvlášť to platí v medziľudskej komunikácii. Tu neexistujú žiadne dobré a zlé názory. Nie sme v škole, kde sme sa báli niečo povedať len preto, lebo sme si mysleli, že je to blbosť. Nič nie je blbosť. Blbosť je len to, keď sa obávame povedať čokoľvek.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama